Groene autofiscaliteit (herhaling van een lang geleden beslissing, maar gezien de vele vragen kort samengevat :
De vier fasen van het plan zijn:
Fase 1: ‘grandfathering’
Voor auto’s aangeschaft vóór 1 juli 2023, blijft de huidige fiscale aftrekregeling (o.b.v. de CO2uitstoot) van toepassing. De kosten van de wagen die jij of je vennootschap vóór 1 juli 2023 aanschaft, blijven in dezelfde mate aftrekbaar zoals dat vandaag het geval is.
Dat betekent dat hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe lager de aftrekbaarheid van de autokosten. Een hybride heeft een lagere CO2-uitstoot en dus een fiscaal voordeel.
Fiscale aftrek vanaf 1/1/2020
Autokosten enFormule: 120% – (0,5% x coëfficiënt x CO²-uitstoot
brandstokosten Coëfficiënt
1,00 voor dieselvoertuigen
0,95 voor benzinevoortuigen
0,90 voor voertuigen op aardgas met motor 12 Pk
Maximum 100%
Fase 2: ‘uitdoofregeling’
Voor personenwagens (ook hybride) die rijden op fossiele brandstof (diesel, lpg, cng of benzine) en worden aangeschaft in de periode van 1 juli 2023 t.e.m. 31 december 2025 geldt een overgangsregeling. Zo zal de fiscale aftrekbaarheid voor deze auto’s geleidelijk dalen.
Belastbaar tijdperk vanaf Maximum aftrekbaar aan:
1 januari 2025 75% (en minimum 50%)
1 januari 2026 50%
1 januari 2027 25%
1 januari 2028 0%
Dat betekent dus niet dat je geen benzine- of dieselwagens meer kunt aanschaffen, alleen zal de aankoop fiscaal minder voordelig zijn.
Voor hybridewagens aangeschaft vanaf 1 januari 2023 geldt een extra aftrekbeperking. De aftrekbaarheid van de brandstokosten van een hybridewagen wordt begrensd tot 50%. De elektriciteitskosten voor hybrides daartegen blijven aftrekbaar zonder bovengrens. Hiermee wil de wetgever het gebruik van de verbrandingsmotor ontmoedigen en het gebruik van de elektromotor stimuleren.
Fase 3: wagens op fossiele brandstof, aangeschaft vanaf 1 januari 2026
Voor auto’s (fossiele) aangeschaft na 31 december 2025, die (deels) op fossiele brandstof rijden, kunnen de autokosten niet meer fiscaal worden afgetrokken
Hierdoor kan de belastingplichtige vanaf 1 januari 2026 ook geen gebruik meer maken van de forfaitaire aftrek van 0,15 EUR/km voor woon- werkverkeer. Dat forfait kan enkel nog toegepast worden voor een elektrische auto of een andere auto (als overgang) gekocht vóór 1 juli 2023 (‘grandfathering’: geen impact door overgangsmaatregel) of vóór 1 januari 2026 (uitdoofregeling: tijdelijke beperkte aftrek van 50% in 2026 en 25% in 2027).
Momenteel verandert er niets aan de berekening van het voordeel van alle aard voor het gratis privégebruik van de bedrijfswagen waarop werknemers worden belast. De belastingplichtige mag de gunstigere NEDC-waarde blijven gebruiken voor de berekening van het voordeel van alle aard.
In de wet wordt voorgesteld om het mobiliteitsbudget toegankelijker te maken en om het aantal ‘groene mobiliteit’-bestedingen in de tweede pijler waarvoor het mobiliteitsbudget gebruikt kan worden, sterk uit te breiden (fietslening, steps, abonnement openbaar vervoer voor het gezin, voetgangerspremie van 0.24 EUR/km, parkingkosten bij openbaar vervoer, kapitaalaflossing als woning tot 10 km van het werk ligt…).
Daartegenover staat wel dat de ‘milieuvriendelijke auto’ die in aanmerking komt als alternatief voor de huidige bedrijfswagen vanaf 2026 volledig emissievrij zal moeten zijn (i.p.v. ‘groener’ dan de huidige). Ook werd er een minimum en maximum budget vastgelegd
Fase 4: koolstofemissievrije wagens aangeschaft na 1 januari 2027
Koolstofemissievrije wagens (auto’s die rijden op elektriciteit of waterstof) aangeschaft vóór 1 januari 2027 blijven voor 100% fiscaal aftrekbaar. Vanaf 1 januari 2031 wordt de aftrek beperkt tot 67,5%. In de tussentijd geldt een overgangsregime en daalt de aftrekbaarheid gradueel (zie de tabel hieronder).
Datum van aanschaf Levenslang aftrekbaar tegen
vóór 1 januari 2027 100%
2027 95%
2028 90%
2029 82,5%
2030 75%
2031 67,5
Prettig eindejaar
Team Langbeen