• MijnLangbeen
  • Yuki Login
  • Billit Login
  • Dagontvangsten login
  • MijnLangbeen
  • Yuki Login
  • Billit Login
  • Dagontvangsten login
  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
  • e-Langbeen
  • Maak een afspraak
  • TOOLS OVERHEID
  • Solliciteren
  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
  • e-Langbeen
  • Maak een afspraak
  • TOOLS OVERHEID
  • Solliciteren

Verhuur van opslagruimte met kantoor: versoepeling administratieve tolerantie i.v.m. 10% regel?

De verhuur van opslagruimte is één van de weinige uitzonderingen op de van btw vrijgestelde onroerende verhuur. Om deze uitzondering te kunnen toepassen wanneer er in de opslagruimte een kantoor aanwezig is, heeft de administratie al twee decennia lang het strikte criterium gehanteerd dat de oppervlakte van het kantoor niet meer dan 10% mag bedragen. Vele verhuurders die een kantoor voorzagen dat maar net groter was dan 10% van de oppervlakte van het magazijn hebben hier al hun tanden op stuk gebeten. Een recente ruling heeft dit oppervlaktecriterium echter verruimd tot een volumecriterium.

 

1. Terbeschikkingstelling van bergruimte voor het opslaan van goederen:

De verhuur van onroerende goederen is in principe vrijgesteld van btw. Een in de praktijk belangrijke uitzondering op deze btw- vrijstelling is de “terbeschikkingstelling van bergruimte voor het opslaan van goederen”.

De btw- administratie heeft deze uitzondering op de vrijstelling steeds strikt geïnterpreteerd. Slechts indien het gaat om afzonderlijke gebouwen die uitsluitend als bergruimte voor het opslaan van goederen zijn ontworpen of ingericht en slechts als zodanig kunnen worden gebruikt, kan de verhuur aan btw onderworpen worden.

Wanneer eenzelfde gebouw dat ter beschikking wordt gesteld, zowel wordt gebruikt als opslagruimte als voor een andere activiteit, dan beschouwt de btw- administratie de volledige verhuur als een van btw vrijgestelde onroerende verhuur (met de uitsluiting van het recht op aftrek tot gevolg).

2.     Belangrijke tolerantie voor kantoren in opslagruimtes  – 10% regel

In deze opslagruimtes of magazijnen is in praktijk echter ook vaak een kantoor aanwezig van waaruit het logistieke proces van het magazijn wordt geregeld. De administratie aanvaardde steeds dat de verhuur van de opslagruimte met kantoor of plaats die in de bergruimte voorzien is toch aan btw onderworpen kan blijven als  (i) het kantoor voorzien is voor personen belast met het beheer van de opgeslagen goederen én (ii) dat het kantoor niet meer bedraagt dan 10% van de totale oppervlakte van het gebouw.

Deze 10% grens werd bij controles zeer strikt nagekeken door de btw- controleur en bij overschrijding werd de ganse verhuur gekwalificeerd als vrijgestelde onroerende verhuur. Voor de verhuurder betekende dit vaak een financiële aderlating wegens de verwerping van  het recht op aftrek op de oprichting en de lopende kosten van het magazijn.

Hoewel de rechtbanken in de loop der jaren af en toe een soepelere houding tentoon spreidden aangaande de 10 % regel, heeft de administratie tot nu toe steeds het been stijf gehouden.

3.     Rulingcommissie – verruiming 10%- regel van oppervlakte naar volume?

Recentelijk trok een belastingplichtige met zijn bouwplannen voor diverse gebouwen die als opslagruimte zouden bestemd worden naar de Rulingcommissie. De voorgelegde plannen van de magazijnen lieten zien dat de oppervlakte van het kantoor voor de personen belast met het beheer van de opgeslagen goederen, varieerde  tussen de 13,4% en 14,7 %, waardoor de 10% drempel zou worden overschreden. Uit de bouwplannen bleek echter ook dat de opslagruimtes veel hoger zouden zijn dan de kantoren en dat de draagkracht van de vloer toe zou laten om de hoogte van de hal te gebruiken voor het opslaan van goederen.

De Rulingcommissie oordeelt dat het hoofdvoorwerp van de overeenkomst de terbeschikkingstelling van de opslagruimte is en dat het in dit geval zinvoller is om de 10 % drempel te beoordelen in functie van het volume opslagruimte versus het volume van het aanwezige kantoor.

Hoewel het ‘maar’ om een Ruling gaat en dus in principe enkel geldt voor degene die de Ruling heeft aangevraagd, kan deze versoepeling enkel maar worden toegejuicht en als argument worden gebruikt in toekomstige situaties waar de oppervlakte van het kantoor meer dan 10% bedraagt van de opslagruimte.

 

Bron: Voorafgaande beslissing nr. 2015.035 van 3 maart 2015

Klik op onderstaand icoon voor algemene links.

  • zelfstandig worden ? belangrijkste stappen algemene info
  • Onze databank (intern) – Monkey
  • Energiebespraren
  • Premiezoeker bij verbouwen
  • Subsidiedatabank
  • Handelsinformatie online aanvragen
  • Notaris.be
  • Huurindexatie online berekenen
  • Huurcontract/plaatsbeschrijving elektronisch doorgeven
  • Uw online pensioendossier
  • mycareer.be
  • Overlevingspensioen online aanvragen
  • Overlevingspensioen online aanvragen
  • DB2P – Databank aanvullende pensioenen
  • Office 365

Klik op onderstaand icoon voor e-service details.

  • Uw boekhouding online (enkel voor cliënten)
  • Uw online toegang tot rapportering en data (enkel cliënten)
  • Documenten digitaal aanleveren (enkel cliënten)
  • Doc-it-easy (offerte/verkoop/aankoop/scanning)
  • Elektronische identiteitskaart
  • Balanscentrale NBB
  • Mandatenbeheer TOW
  • Vlaamse belastingdienst – VLABEL
  • Token aanvragen
  • Formulieren FOD
  • eBox (overheidsdocs online)
  • zoeken in de KBO
  • KMO-Portefeuille
  • e-services
  • intervat/biztax/tow …
  • acerta – klantenportaal / acerta – uniekloket
  • Partena (HDP) klantenportaal
  • Elektronische neerlegging aangifte schuldvordering
  • Informatie opzoeken over faillissementen in België
  • www.codabox.com online volmachtenbeheer rekeningen
  • STARTMYBUSINESS
  • Online Grifiie
  • Acerta Loonplanner

Klik op onderstaand icoon voor fiscale links.

  • TaxWorkBox mandataris
  • VAA berekening online via kantoor
  • UBO-register – jaarlijkse verplichting
  • Kostprijs wagen
  • myminfin.be
  • Terugbetalingen
  • Nuttige berekeningen
  • Verplichte melding buitenlandse rekening
  • Controlekantoren/ontvangkantoren zoeken
  • Volmacht geven aan boekhouder voor fiscale aangifte

Accountantskantoor Langbeen BV

  • Ondernemings- & BTW-nr. BE 0459.793.361
  • Fiscaal accountant ITAA onder nummer 10.748.721
  • Rechtspersonenregister (RPR) – Ondernemingsrechtbank van Gent, afdeling Dendermonde
  • Ingeschreven op het tableau van de erkende rechtspersonen van het ITAA onder het nummer 50.577.820
Maak een afspraak

Adres: Jan Baptist Courtmansstraat 1 – 9290 BERLARE    //    Tel.: 052/42.20.62 

© Langbeen.be // een realisatie van Nonius Grafisch

Deze website en alle inhoud ervan zijn gerechtelijk beschermd © 2025 langbeen.be

Door gebruik te blijven maken van deze website, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies bij bezoek aan onze website.Aanvaarden Meer weten
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN