Vele investeringen blijven in de afschrijvingstabel staan ook al zijn ze niet meer in gebruik.
Meestal, zeker voor wagens, vinden we een verkoopfactuur terug maar voor kleinere zaken
(pc, GSM, een kleine printer, een kastje edm) deze blijven in het actief van de onderneming ook
al zijn ze er misschien iet meer.
Is de computer te oud. Stel dat uw vennootschap bv. vier jaar geleden een computer kocht. Die is
ondertussen niet alleen boekhoudkundig afgeschreven, maar ook dringend aan vervanging toe.
Bijgevolg wordt de pc netjes van de investeringslijst afgeboekt.
“Ja maar niet voor huis-, tuin- en keukengebruik…” Tijdens een controle wil uw controleur graag
weten waar die pc naartoe is. U heeft die dan wel afgeboekt, maar wie zegt dat die nu niet bij u thuis
staat? Al was het maar om uw kinderen erop te laten spelen… U voelt het al aankomen, hij is op zoek
naar een privé belastbaar voordeel. Staat die pc immers bij u thuis zonder dat u er iets voor betaald
heeft, dan heeft u prijs! Die pc is dan wel oud, maar heeft nog altijd een bepaalde waarde.
Bewijzen wat u ermee gedaan heeft? Klopt! Heeft u uw oude pc afgegeven in de winkel waar de
nieuwe pc gekocht is, naar de kringloopwinkel gebracht, weggegeven voor het een of ander goed
doel… dan kunt u het best vragen naar een document ter bevestiging daarvan. Op die manier kunt u
dan de bewering van uw controleur ontkrachten.
Wordt een investering afgeboekt, dan zorgt u er het best voor dat u aan de hand van een document
kunt aantonen wat er met die investering gebeurd is. Zo kunt u bewijzen dat u er privé geen gebruik
van maakt.
daarom, beste cliënten, een oproep : vraag naar je afschrijvingstabel aan je dossierbeheerder en ‘kuis’ deze regelmatig op.